Italiaanse Nacht

Italiaanse Nacht | 16.01.07 tm 18.03.07

“Weet je wat ik niet kan?
Nee.
Ik kan nergens in geloven.
Dat geloof ik graag, dat jij nergens in kunt geloven. Jij kunt nergens in geloven, omdat je niet hoeft.”

| uit Italiaanse Nacht

Een feestavond in een provinciestadje: de socialisten gaan hun Italiaanse Nacht houden – de waard van het etablissement heeft echter tegelijk de rechts-radicalen geboekt voor een ‘Nationale Dag’. Het conflict is snel geboren. In negen vlijmscherpe, vignet-achtige scènes tekent Horváth de menselijke zwaktes en grootheden in simpele, krachtige lijnen. Inclusief broeierige marxisten, luidruchtige fascisten, de van twee walletjes etende horecabaas en een sussende wethouder ertussenin. En met de nodige muzikale intermezzo’s. De Oostenrijks-Hongaarse schrijver Ödön von Horváth schreef zijn volkstoneelstuk Italiaanse Nacht in 1930.

Hij zei over Italiaanse Nacht: “Het richt zich niet tegen de politiek, maar tegen de massa die de politiek polariseert, tegen de zichtbare verloedering en het gebruik van politieke slagzinnen.”

Het stuk toont hoe kwetsbaar de democratie is als zij gemakzuchtig en ideeënloos wordt. Daardoor gaat Italiaanse Nacht niet zozeer over ‘Duitsland toen’, maar vooral over ons nu. Dit bijtend-grappige toneelstuk is nooit eerder in Nederland te zien geweest en hoort met recht thuis in het strijdtoneel-seizoen van Toneelgroep Oostpool. Arie de Mol, die eerder bij Toneelgroep Oostpool Atalanta maakte, en bij zijn eigen gezelschap Els Inc. Horváths klassieker Kasimir en Karoline regisseerde, werkt met een grote, jonge en strijdlustige cast. Forza Horváth!

De pers over Italiaanse Nacht

“Van energie en speellol zinderende politieke satire” (Trouw)
“Muziek fijn verzorgd…vernuftige dubbelroltactiek….Slimme verschuivingen in decor en retoriek ” (Volkskrant)
“Swingende choreografie, sprankelende zang en brutaal de-zaal-in-spelen“ (NRC) “Hartstocht, energie en bevlogenheid ….De Internationale uit linkse kelen naast een zacht klinkend Wilhelmus en nostalgische liedjes als Het Dorp door rechtsradicalen….” (Telegraaf)
“Huiveringwekkend” (GPD)
“Heftig en confronterend” (Gelderlander)
“Publiek komt niet weg met alleen toeschouwer zijn … (www.cultuurpodium.nl)

tekst Ödön von Horváth | regie Arie de Mol | vertaling tekst en dramaturgie Rob Klinkenberg | spel Heidi Arts, Maurits van den Berg, Laura de Boer, Viktor Griffioen, Erik van der Horst, Sadettin Kirmiziyüz, Remco Melles, Victoria Osborn, Job Redelaar en Juul Vrijdag | decor- en kostuumontwerp Theo Tienhooven | lichtontwerp Gé Wegman | muziek Wim Sellesscènefotografie Antoinette Mooy